Suriye'nin kimyasal silahları takipte
BM Genel Sekreteri Ban Ki-mun ve Kimyasal Silahların Yasaklanması Örgütü Başkanı Büyükelçi Ahmet Üzümcü, Esed yönetimini mektupla uyardı.
Merkezi Hollanda'da bulunan Kimyasal Silahların Yasaklanması
Örgütü'nün Genel Direktörü Büyükelçi Ahmet Üzümcü, son dönemde dünya
liderlerinin sık sık dile getirdiği Suriye'deki kimyasal silah
iddialarına ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtladı.
Suriye'nin
sahip olduğu kimyasal silahların niteliği konusunda bilgi kirliliğine
dikkati çeken Üzümcü, teşkilat olarak bağımsız bilgi kaynaklarına sahip
olmadıklarını belirtti. Kendilerinde de açık kaynaklardan elde edilen
bilgilerin bulunduğu bilgisini veren Üzümcü, "Ama açık kaynaklara
bakıldığında (Suriye'de) 1000 ton kadar kimyasal silah olduğu
söyleniyor. Bunların daha çok sinirleri etkileyen Vx, sarin ve hardal
gazları olduğu yönünde raporlar var. Bunların, top mermileri içinde ve
füzelere başlık olarak kullanılabilecek şeklinde hazırlandığı
belirtiliyor. Bunları bizim denetlememize veya doğrulatmamıza imkan yok
maalesef" açıklamasında bulundu.
"Kimyasal silah üretmek çok büyük teknolojik donanım gerektirmiyor"
Suriye'nin kimyasallarıyla ilgili birebir bir bildirimin mevcut
olmadığını dile getiren Üzümcü, "Suriye'nin 1970'ler ve 1980'lerde bu
kimyasal silah yeteneğini geliştirdiğine ilişkin raporlar var. Doğrusu
şu ülke veya bu ülke yardım etmiş, uzmanlık sağlamış diyebilecek durumda
değiliz ama kimyasal silah üretmek çok büyük bir teknolojik donanım
gerektirmiyor. Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreteri Ban Ki-mun, bu
silahların kullanımından kaçınması için iki defa Suriye Devlet Başkanı
Beşşar Esed'e mektup gönderdi. Ben de Suriye Dışişleri Bakanlığı'na bir
mektup gönderdim. Genel Sekretere, 'bu silahları hiçbir şekilde
kullanmayacağız' şeklinde bir yanıt verilmiş. Rusya kanalıyla da bu
silahların kullanılmayacağına dair bir takım açıklamalar yapıldı" diye
konuştu.
Dünya üzerindeki kimyasal silah stoklarının tamamen imha
edilmesi için çalışmaların devam ettiğini ifade eden Üzümcü, en büyük
stoku olan ülkelerin Rusya Federasyonu ve ABD olduğunu söyledi.
aa